directioner archyhis: July 2012
BLOG-ING MOOD
under constructions !!

eh , betulke ?!

assalalamualaikum..

aku nak gelak dulu..
tak sangka oden..
kan dekat fb ada apps yg muka kita mirip  dgn artis mna kan ?
aku pun  try la..
tetiba ja teringin..
nak tau dak keputusan dy ?
jeng jeng jeng...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.

#acecece

big apple !

assalamualaikum..


malam ni ada big apple ..
yeahh , abg ipar belanja :p

siapa kata jadi perempuan senang ?

Siapa kata jadi perempuan SENANG???
Nak kena tutup sana…tutup sini…
Tengok budak lelaki…
Pakai baju pagoda pun orang x bising…
Perempuan stoking pun kena pakai…
Cuba suruh budak laki ajdi perempuan 1 hari…
Kompom x tahan bertutup semua 
Tapi perempuan cool jerx…
Tengah panas pon boleh pakai jubah…
Hebatkan perempuan!!!

Siapa kata jadi perempuan tu senang????
Tiap2 bulan mesti da penyakit…
Nak pergi kelas pon susah…
Kalau boleh,masa tengah jalan tu nak je meraung sebab sakit…
Cuba tengok budak laki…
Selamber je…
Kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit…

Tapi perempuan hidup berpuluh2 tahun dengan penyakit tiap2 bulan,survive je…
Tengah sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon x perasan yang dia sakit…
Hebatkan jadi perempuan!!!

Siapa kata jadi perempuan 2 senang???
Hati ni ALLAH jadikan lembut betol…
Cepat je sensetif…
Cuba tengok orang putus cinta…
Selalu perempuan yang paling susah nak lupa…
Lelaki lepas putus cinta…
Cepat je pasang baru..
Cuba pergi tengok wayang cerita hindustan…
Siapa paling teruk menanges???
Perempuan kan???? 
Lelaki boleh gelak2 lagi…
Lembut x lembut hati perempuan….

Tapi dengan hati yang lembut 2 perempuan dapat mengagumkan lelaki….
Hebat x jdi perempuan???

Disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni la…
Ramai perempuan yang merajuk dengan ALLAH…
Diorang cakap ALLAH x adil
Kenapa ALLAH lebihkan lelaki???
Kenapa perempuan kena dengar cakap suami???
Kenapa syurga prempuan terletak dibawah kaki suami???
Padahal jadi perempuan 2 sangatlah susah…
Bak kata org,,,
Nak jaga 10 anak lelaki x susah macam nak jaga seorang anak perempuan….

Dan disebabkan perasaan negatif dekat ALLAH ni….
Ramai perempuan at luar sana yg bebel
Deorang pakai pakaian yang x menutup aurat dengan alasan 
“lelaki x payah tutup aurat pon”
Deorang berani bertepuk tampar dengan lelaki…
Deorang sanggup gadaikan diri deorang sebab percaya dengan janji manis kekasih yang busuk hati…
Kesian kan at deorang???
Disebabkan fikiran yang negative terhadap ALLAH…
Deorang sanggup rosakkan diri deorang…
Deorang cakap macam tu sebab ALLAH x adil…
Persoalannya sekarang….
Betul ke ALLAH x adil dengan perempuan???
Betul,syurga perempuan terletak dikaki suami
Tapi…
Cuba ingat balik…
Syurga seorang anak lelaki terletak dibawah kaki siapa kalau bukan kaki ibunya???
Betul, isteri kena ikut cakap suaminya…
Tapi…
Seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya…
X adil lagikah ALLAH pada perempuan???
ALLAH bukan setakat adil….
Tapi ALLAH 2 sangat sayang at perempuan
Untuk lelaki…
Syurga isterinya terletak dibawah kakinya…
Kalau ada 4 isteri…
Cuma ada 4 orang yang syurganya bergantung pada seorang lelaki 2…
Tapi perempuan…
Ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki…
Bermakna ada 15 orang yang syurganya terletak pada seorang perempuan 2…
MASYA ALLAH, hebatnya perempuan kan???
Kenapa perempuan hebat???
Sebab kasih sayang ALLAH yang jadikan kita hebat…
Cuba dengar pula lagu2 at radio…
Banyak lagu pasal perempuan kan???
Contohnya macam SUMAIYYAH….
Jarang kita dengar lagu pasal lelaki…
Sayang x sayang ALLAH 2 dekat perempuan…
Sampai perempuan 2 dikasihi macam 2 sekali dekat dunia…

Tengok pula…
Bila seorang lelaki berjaya…
Orang akan cakap…
“disebalik kejayaan seorang lelaki terdapat seorang perempuan dibelakangnya…”
Kita xpernah dengar orang cakap…
“disebalik kejayaan seorang perempuan terdapat seorang lelaki dibelakangnya…” 
Kan???
Hebat x ALLAH jadikn perempuan tu???
Masih x adil lagikah ALLAH dekat perempuan???
ALLAH sebenarnya terlampau adil dekat perempuan…
Sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni
Perempuan senang masuk syurga….
Tengok hadis ni:
“apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu,berpuasa sebulan di bulan RAMADHAN,menjaga kehormatan dan taat kepada suami,dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai.”
(Hadis Riwayat Ahmad)
X adil lagi kah ALLAH dekat perempuan????
Oh perempuan….
Sedarlah…..
Betapa sayangnya ALLAH dekat kita…..
Betapa cintanya ALLAH kepada kita…..
TAPI!!!
Kenapa kita nak rosakkan diri kita kerana fikiran-fikiran negatif yang x berasas dekat ALLAH????
ALLAH jadikan perempuan tu sebagai hiasan dunia….
Bayang….
Dunia yang besar ni….
Dunia yang cantik ni….
Kita jadi hiasan…
Dan seindah-indah hiasan tu adalah wanita solehah….
Kesiannya dekat kita kalau kita tolak untuk jadi seindah hiasan kan????
#sekadar perkongsian bersama#

~WAHAI KAUM ADAM…..
HARGAILAH WANITA YANG SENTIASA BERADA DISISIMU…..
BIMBINGLAH DIA,KALAU DIA SILAP LANGKAHNYA….
ADAM PUN TURUT DAPAT NAMA DI AKHIRAT KELAK….
ADAM TEGUR HAWA DENGAN CARA YANG BAIK DAN KENA DENGAN CARANYA…..
DIDIKLAH DIA MENJADI WANITA SOLEHAH KERANA DIA ADALAH DARI TULANG RUSUKMU….
LINDUNGI DIA DARI FITNAH DUNIA….

BUKANKAH HAWA DICIPTA DARIPADA TULANG RUSUK ADAM UNTUK DISAYANGI DAN DILINDUNGI……

Nafsu mengatakan wanita cantik atas dasar rupanya….
Akal mengatakan wanita cantik atas dasar ilmu kepandaiannya…..
Hati mengatakan wanita cantik atas dasar akhlaknya…..
Dan iman mengatakan wanita cantik atas dasar agamanya….
Tapi kecantikan wanita sejatinya terdapat pada diri wanita itu sendiri…..

Ada orang kata …
“nak berubah,tak boleh nak sikit2….
Kena berubah terus menjadi “sempurna”…..
Sebab mati bila2 masa”
Ya betul….
Mati x diduga oleh sesiapa…..
Tapi nak berubah bukanlh suatu perkara yang mudah….
Ia sangat sukar….
Nak menukar penampilan mahupun tabiat yang sekian lam kita amalkan….
Tiba-tiba nak bertukar kepada yang lain….
Susah kan????

Kepada kaum lelaki yang tidak memahami perubahan wanita….
“dari tidak bertudung├ábertudung singkat├ábertudung labuh”
Tidak perlu berkata membuta tuli….
Hakikatnya seseorang lelaki 
Contohnya yang dah biasa merokok….
Boleh ke sekelip mata meninggalkan rokok tu????
Tentu susahkan????

Bukan statement bias kepada mana-mana jantina….
Tetapi fahamilah bahawa….
“BERUBAH ITU TIDAK MUDAH”
Sekiranya seseorang itu timbul kesedaran untuk berubah….
Itu sudah satu perkara yang sangat baik…

Jangan sesekali kita MEMANDANG RENDAH kepada mereka yang ingin mengubah dirinya….
Menjadi lebih baik suatu hari nanti….
Dia lebih ALIM berbanding kita….

Yang paling penting ialah….
Pengakhiran hidup seseorang manusia….
Jadi….
Manusia tidak perlu sentiasa memandang rendah kepada orang lain….
Bantu dan sokong mereka yang ingin berubah…..
Tunjukkan jalan dan contoh tauladan yang baik….

Ramai manusia yang mungkin sudah hilang sifat “EMPATI”
EMPATI bermaksud dapat merasakan apa yang orang lain rasa….
Ramai yang hanya tahu menghukum….
Tetapi tak ramai yang membantu….

Mereka yang ingin berubah….
Masih terkapai-kapai mencari arah dan jalan yang lurus….
Akibat daripada ,anusia yang tiada empati dalam diri….
Menyebabkan niat mereka untuk menjadi lebih bai K “TERBANTUT”…..
Salah siapa????

“kepada yang ingin berubah….
Carilah seseorang yang dapat memahami…..
Menyokong…..
Dan membantu dirimu!!!!”

TERUSKAN BERUBAH!!!!