directioner archyhis: #2 - bila aku jatuh cinta
BLOG-ING MOOD
under constructions !!

#2 - bila aku jatuh cinta


the revenge


"Bu, boleh tak Lia ke KL? cari keje, nanti dapat tawaran mana-mana universiti , boleh Lia guna duit hasil titik peluh Lia untuk bayar yuran," aku menyatakan hasratku kepada keluargaku ketika sedang sarapan pagi.

along terus tersedak. aku hanya memerhati sahaja. pasti dia cemburu dengan aku. ibu diam. begitu juga ayah.

"boleh ke angah jaga diri dekat sana nanti? masa dekat kampung, jatuh basikal pun nangis. apa  daaaa," sampuk Rizqi. adik aku yang nakal ni..

aku menjelingkan mata kepadanya..

"boleh." kata ayah.. aku terus sengih.  "tapi ada syarat," sambungnya lagi.

aku mengaru kepala, "ada syarat ke?"

"ha'a. sebelum kamu ke sana , ibu nak tunaikan janji ibu untuk tunangkan kamu dengan anak kawan ibu masa ibu kerja dulu. baru kamu bole ke sana, " kata ibu dengan muka yang tenang dan mengharapkan respon ku.

aku terus tersedak lalu mengambil air untuk diminum. "tapi, along pun tak kahwin lagi nak suruh angah kahwin pulak. langkah bendul namanya tu. taknak la," kata aku bantah dengan cadangan ibu.

"takpe, nanti korang berdua tunang pada hari yang sama." sambung ibu.

"apa??" along dan aku terkejut..

*****

jam menunjukkan tepat pukul 6.30 pagi. jam pun berdering dengan lantangnya mengejutkan tuan empunya. Rayyan Shafiq menekan button stop. 'alahai, malasnya nak bangun,' dengus hatinya.

dia tidur semula. hampir 15 minit. "alamak, nanti lambat pulak aku. pagi ni ada meeting pulak tu, " Rayyan terkejut. dia terus menuju ke bilik mandi.

"morning , sayang.. mari breakfast sekali. mama ada hal nak bertahu ni," sambut puan Alisya, ibu Rayyan.

Rayyan mengambil posisinya di meja makan. begitu juga dengan papanya, Encik Edry Abdullah. sesekali dia mengerling ke arah jam. takut terlewat.

"ada hal apa , ma? bunyi macam serius.." tanya Rayyan sambil mengangkat keningnya.

"mama ingat nak jodohkan kamu. kamu tak kisahkan? lagipun, lagi lima bulan mama and papa will moved to Australia. sapa yang akan jaga makan minum kamu nanti? " terang puan Alisya.

Rayyyan mengerutkan kening. " mama nak Rayyan nikah dengan sapa? jangan si Julia tu sudah. Tak suka Rayyan dekat dia," sambung Rayyan dengan nada yang tegas.

encik Edry hanya tersnyum. "dengan anak kawan mama," sambung puan Alisya.

"ikut mama la.. Rayyan tak kisah. asalkan dia tak ganggu hal Rayyan sudah.", rayyan terus bangun dan menyalam kedua-dua ibu bapanya.




No comments :