directioner archyhis: cepat, jangan lepas kan peluang !
BLOG-ING MOOD
under constructions !!

cepat, jangan lepas kan peluang !

assalamualaikum~

yeay, zati dah buat domain. free pulak tu. laa, tak tahu ke domain tu apa? domain tu tak dk blogspot.com , dia terus .my atau .com ja. okay, pening kan? baca je yang zati share kt bawah ni.


S1: Apa itu domain, hosting etc.? 
Jawapan: Aku dah try to simplify benda ni. Kau tengok dulu gambar rajah ni. Nanti ada explanation. 


Macam ni, analogi simple yang aku boleh bagi adalah: 

BLOG = Kereta
HOSTING = Driver 
DOMAIN = Nombor Plate

Jadi, untuk sesebuah kereta... macam mana kita nak tahu kereta ni milik siapa, adalah kita tengok pada nombor platenya dulu. Nombor plate akan bagitahu sapa drivernya. So, domain adalah satu "alamat" yang memperkenalkan blog / laman web korang di enjin carian (Google etc.). Bila korang ada alamat sendiri, lagi mudah enjin carian, cari korang sebabnya kita tak menumpang alamat lagi. Direct terus pada kita. 


S2: Kalau tukar domain, hosting macam mana? 

Jawapan:Hosting kita tak akan ganggu. Kita hanya tukar alamat saje. Jadi basically untuk storage kita masih gunakan blogspot. Alamat sahaja terus pada kita. Tapi kalau korang berminat untuk ada storage sendiri pun boleh. Korang email aku untuk keterangan lanjut. 


S3: Bayaran macam mana? 

Jawapan: Part bayaran ni lah yang aku rasa korang sangat-sangat untung. Bila aku dapat offer untuk promote benda ni, aku macam meroyan sekejap sebab dia memang best weh! Ok, bayaran. Macam ni... dengar elok-elok ok. 

SEKIRANYA KORANG MENDAFTAR DENGAN PROMOSI YANG AKU TAWARKAN NI SEHINGGA 25 DISEMBER 2012, TAHUN PERTAMA DOMAIN YANG BERHARGA RM 120 ITU KORANG AKAN DAPAT SECARA PERCUMA!!! YES, AKU ULANG PERCUMA!

MAKSUDNYA, KORANG HANYA REGISTER SAHAJA TANPA PERLU BAYAR APA-APA! HAAA TAK PERCAYA KAN? SEBAB TU AKU CAKAP AKU BAGI HADIAH DOMAIN NI UNTUK KORANG. WORTH RM 120 WEI!!!!

S4: Tahun-tahun seterusnya pulak macam mana? Kena bayar RM 120 untuk renewal? Mahalnya!!!!

Jawapan : NO! NO! NO! and NEVER! Once again, hadiah best wei. Untuk renewal korang hanya bayar RM 20/tahun untuk selama-lamanya. Rebet sebanyak  RM 100 untuk domain tersebut selamanya!!! FIXED PRICE! Kau nampak tak kau untung kat situ???


S5: Domain tu kita dapat apa? [dot com] atau [dot my]

Jawapan: Ini adalah Projek di bawah MOSTI jadi kita akan dapat [dot my] sebab MY dibelakang bermaksud MALAYSIA!!! *proud to be Malaysian! 

S6: Kenapa tak [dot com]? Apa lebihnya [dot my] 

Jawapan : Baiklah, macam korang jugak... dulu aku rasa dot com adalah gah. Gah sebab nampak profesional gila kan. Tapi, di satu segi, dot my ada kelebihannya. Kelebihannya adalah kitamenyumbang kepada kepesatan pembangunan intelek untuk negara. MY dibelakang itu memberi maksud Malaysia. Malahan, kita juga ada Google Malaysia sendiri. Jadi, apabila MY ada dibelakang domain kita, Google MY akan lebih mengutamakan produk- produk tempatannya berbanding yang lain. Semakin ramai penggun MY, semakin laris kita di Google MY dan seterusnya kepada Google Worldwide.  So, secara tak langsung, kita menaikkan rating Malaysia di mata dunia dari segi teknologi siber. 

Malahan kalau korang nak tahu, domain ini membantu mengurangkan jenayah siber. Kelemahan yang berlaku pada [dot com] adalah, sesiapa saja boleh mendaftar dan maklumat palsu boleh digunakan. Sedangkan melalui [dot my], hanya warganegara Malaysia dibenarkan dan sebarang maklumat yang diberikan akan disemak di Jabatan Pendaftaran Negara. So, kalau ada yang buat blogshop tipu ke apa, senang kita boleh cari alamatnya di JPN dan bawanya ke muka pengadilan. Nampak tak macam mana jenayah siber dibendung?

S7: Susah tak nak tukar daripada blogspot  kepada [dot my]

Jawapan: Ini soalan paling hantu. Memang nightmare kalau nak main dengan code buat budak buta IT macam aku. Tak susah pun sayang. Jangan risau sebab segala step dah disediakan. Hanya 7-8 langkah sahaja. Malahan untuk activation hanya memerlukan 24-48 jam waktu bekerja bagi pemprosesan data. 

S8: Kalau dah ada [dot com] macam mana? Boleh tukar ke [dot my] 

Jawapan: Tetap dan masih boleh! Sebab ia kan percuma. So, kalau korang masih dalam 1500 tu lagi, korang akan dapat lah tawaran hebat ni. Domain lama, tak payah renewal lagi.

S9: Ada effect tak pada pageview, visitor, Nuffnang, comment, readers semua? 

Jawapan: ADAAAA!!!! Memang effect yang besar! Tapi effect ke arah positif lah. Hehehe. For Nuffnang, don't worry. Memang tak usik langsung. Berjalan seperti biasa.  ;) 


S10: Kenapa Blog Coklateyes masih tak tukar pada [dot my]? 

Jawapan: Sayang-sayang, saya dapat offer ni baru sekejap tadi. Dan selepas perbincangan dengan wakil Kementerian, saya terus assign untuk tukar domain kepada [dot my] dan permohonan saya sedang diproses sebagaimana yang saya bagitahu kat atas, 24-48 jam waktu bekerja.

S11: SAYA SUKALAH!!! SAYA NAK SATU DOMAIN NI!!!! Saya nak buat apa sekarang?!

Jawapan: Mudah sahaja!!! Caranya ialah :

  1. Jadi FOLLOWER dan LIKE Facebook Fanpage Blog Coklateyes dan juga Temin.fm
  2. Check availability domain yang ada mahukan di ruangan atas sidebar blog saya dan KLIK Go:

TIPS*masukkan sahaja nama domain yang anda inginkan. boleh sama dengan nama url sekarang atau berbeza. Tapi saya nasihatkan biar sama, jadi semua orang dah tahu url anda tu! ;)


3. Selepas GO, anda akan ke sini dan Klik Check Availability




4. Anda akan dapat seperti di bawah sebagai menandakan url anda available. Untuk ruangan bayaran, pastikan tetap 1 year @ RM 20. Terus Klik Continue.




5.  Sekarang berada di page Domain Configuration. Untuk di sini, pastikan anda KLIK RIGHT di petak DNS MANAGEMENT (FREE). 


Bagi bahagian bawahnya, Nameserver... biarkan sahaja dan Klik Update Cart.




6. Ini part paling penting, HARAP BERI TUMPUAN YE. 


Di bahagian Review & Checkout ini. Korang pastikan Domain Registration adalah nama url yang korang pilih. Kedua. Pastikan harganya RM 20. Dan pastikan korang dapat RM 20.00 One Time Discount yang mana membawa kepada Total Due RM 0.00. Dan total Recurring RM 20.00 Annually.

Cara untuk dapat ONE TIME DISCOUNT adalah korang kena FILL FORM DETAILS YANG ADA DIBAWAHNYA. PASTIKAN BUTIRAN TEPAT. SEKIRANYA SALAH, AKAN MENYUKARKAN PROSES PENDAFTARAN.

Jangan cepat melenting kalau bill belum tukar pada RM 0.00 sebab PROMOTION CODE BELUM DIMASUKKAN. Korang ikut step bawah ni, nanti tengok Bill akan tukar dari RM 20.00 kepada RM 0.00. Promotion code ada di STEP 7!!!


Tips* BAGI BLOG PERSONAL KORANG KOSONGKAN YANG BERTANDA STAR TU. YANG COMPANY PULAK, SEMUA RUANG PERLU DIISI. JANGAN SALAH TAU!!!



7. Sekarang, scroll down anda akan jumpa part ini.


PART INI SANGAT MENDEBARKAN. KALAU TAK ISI DENGAN BETUL PART INI, ANDA TAK KAN MENERIMA PROMOTION TU. 

ANDA DIKEHENDAKI MASUKKAN PROMOTIONAL CODE 'coklateyes' DAN KLIK VALIDATE CODE. PASTIKAN EJAANNYA BETUL. DAN TAK ADA SPACE. HANYA SATU PERKATAAN'coklateyes'. UNTUK PAYMENT METHOD, BIARKAN SAHAJA DENGAN BANK TRANSFER.

DAN JANGAN LUPA UNTUK KLIK "I have read and agree..."



8. Step last. Klik COMPLETE ORDER.

TAHNIAAAAAAAAHHHHHHHH!!!!! 
Sekarang anda telah mempunya satu domain yang anda idam-idamkan. Blog anda telah diprofesionalkan. Terima kasih daun keladi. 

Dalam masa 24-48 jam waktu bekerja, anda akan menerima beberapa email dari pihak admin dan anda ikut langkah untuk activate domain baru anda. Mudah sangat!!! Jangan risau. 



Fuh. Fuh. Happy ;) sangat aku dengan PROJEK KITA ni. Oh ye, sebelum terlupa. Bagi memudahkan registration, last sekali korang kena send satu email ke alamatinnanie.ariffin@yahoo.com dan beritahu nama url pilihan untuk blog  korang. Title email, korang letak lah as "TERIMA KASIH BLOG COKLATEYES". Baru aku feeling retis sikit bila bukak email. *hahahahahaha*

Takdelah wei, aku just nak share rezeki dan happiness ni sama-sama. Ni rezeki orang bagi pada aku dan untuk dipanjangkan lagi manfaatnya, aku panjangkan pada korang. Jadi, kalau dah kita semua dapat dari orang lain, apa kata korang pun buat benda yang sama. Panjangkan atau share entry ni atau korang buat entry berkenaan BIG DAY BLOG COKLATEYES ni dengan kawan-kawan blogger korang. Tak kisah lah baru atau lama. Yang penting kita semua Happy Blogging dan dapat kebaikan mutual! ;) 

Last but not least, cepat rebut peluang dan register sebelum 
25 Disember 2012. Kalau lambat tak dapat. Tempat terhad, nanti blog korang yang tak menyengat!!! 



p/s: kalau ada masalah atau persoalan , korang boleh terus pm aku di FACEBOOK atau email di innanie.ariffin@yahoo.com



COPPPPPP~ nak lebih jelas, korg pergi terus ke blog akak cun ni, klik sini !

No comments :